فقط اوست که می ماند

فقط اوست که می ماند

منبت ظریف

منبت به معني نقش برجسته و کنده کاري روي چوب تعريف شده ، همچنين نقاشان و معماران نيز به نقشي که اندکي از زمينه خود بلند تر باشد منبت مي گويند.

سابقه منبت کاري در ايران به قبل از دوره هخامنشيان مي رسد و پس از آن در زمان هخامنشيان و ساسانيان نيز اهميت بسياري داشته است با ظهور اسلام هنرمندان منبت کار به تزئين و زيبا سازي اماکن مقدس و مذهبي همت گماشتند و از نقوش موجودات زنده در آثار خود استفاده کردند . گرچه منبت کاري در روزگار صفويه در اصفهان رونق گرفت اما در دوره قاجار پيشرفت بيشتري کرد، زيرا در اين دوره مبل و صندلي به خانه ها راه مي يابد. از دوران قاجار مبل هايي برجا مانده که به شيوه ايراني کنده کاري شده اند و آنها را مبل سبک قاجار مي نامند .منبت ظریف یا کندهکاری از جمله هنرهای سنتی ایران و هنرهای تجسمی ایران می باشد.

از اساتيد معروف اين رشته مي توان به عبدالله باقري، يعقوب جابري، ابراهيم دالوند و کمال مسائلي اشاره نمود . مهمترين استاداني که براي اولين بار در اصفهان با منبت جديد و با ابزار فرنگي اقدام به ساخت مبل هاي استيل و ساير اشياء کردند، احمد صنيعي ، موسي آقايان ، اکبريان و قلمزن مي باشند.در عکس بالا کوزه چوبی از جنس عناب می باشد که توسط امیر پهلوانی منبت شده است به سبک اصفهان (سپاهان)

کلمات کلیدی:Elgnt WoodCarving,منبت کاری ظریف,منبت ریز



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







[ جمعه 17 آبان 1392 ] [ 23:37 ] [ hr ] [ ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهر زیبای من ساری و آدرس sariweb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





امکانات وب


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 266
بازدید کل : 72833
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1